Hier de waarheid over wat het betekent om "kapster" te zijn.

Een gepassioneerde, feitlijke en inspirerende argumenten van mezelf, 31 jaar eigenaares van Salon Belle Hair. "Ja ik geef het toe, ik schaamde me vroeger als iemand me vroeg wat mijn beroep was. "Ik ben kapster," zei ik, wat vaak gevolgd werd door een ongemakkelijke stilte. Aan het beroep van kapster hangen op de een of andere manier zoveel denigrerende overtuigingen vast. Het kappersvak wordt door sommigen gezien als een teken dat je gefaald hebt op school en dat het voor jou de enige optie was. Ik wil de overtuiging bijsturen en met je delen waarom ik denk dat het kappersvak veel waardevoller is dan de meeste mensen denken en waarom we meer erkenning verdienen voor onze vaardigheden, inzet en bijdrage."

Waarheden over "kapster zijn"
-"Ik werk met professioneel materiaal: ik gebruik een schaar die scherper is dan een koksmes of een chirurgisch scalpel en we bewegen ons gereedschap sneller dan je ogen  kunnen volgen"

-"Ik gebruik zowel wetenschap als wiskunde, samen met een oog voor schoonheid en detail zoals een kunstenaar, ik zoek de exacte projectie uit om het haar van een klant te knippen, zodat het telkens weer correct valt als onze klant het salon verlaat en zelf zijn kapsel moet onderhouden." 

-"Vaak zet ik mijn lichaam in de meest belastende posities om ervoor te zorgen dat ik elke streng van het haar kan zien. Door ons werk staan en buigen we meer dan 10 uur lang maar deze aandacht zorgt ervoor dat mijn klanten het perfecte kapsel kan bezorgen."

-"En hoe zit het met het gereedschap van ons vak?
De meest mensen beseffen niet hoeveel een schaar kost -we betalen tussen de 100 en 1000 euro om er zeker van te zijn dat het haar van onze klant niet beschadigd wordt door een bot lemmet."

-"Ik baseer me op een diepgaande kennis van scheikunde om een speciale kleurformule uit te werken die geschikt is voor het haar van mijn klant. Dit is een formule die niet werkt met het haar van iemand anders, omdat de genetica een grote rol speelt in de reactie op chemicaliën en ik de moed heb om te doen wat ik denk dat goed is voor mijn klant."

-"De klok zit mij steeds op de hielen. Als ik de inwerktijd van een product niet respecteer kan dat rampzalige gevolgen hebben voor het kapsel van mijn klant."

-"Als een kunstenaar breng ik op strategische wijze kleur aan om sporen te verdoezelen en in drie uur tijd een subtiele toon te creëren, die ongeloofelijk lijkt op een foto die onze klant van het internet heeft gehaald en naar alle waarschijnlijkheid inzes uur durende sessie door vier stylisten is gemaakt en vervolgens is geretoucheerd. Het zou zelf een pruik kunnen zijn.

-"Ik besteed 50% van mijn werkdag aan het gebruik van materiaal dat zo heet is als een oven, één aanraking en mijn vingertoppen zijn verbrand. Het heeft geen zin om te jammeren, we zij het gewend -het is gewoon een deel van onze job."

-"Elke dag adem ik de dampen van haarproducten in en krijg ik voortdurend daarsplinters in mijn voeten, handen en borsten!"

-"Ik moet er altijd op mijn best eruitzien, of ik er nu zin in heb of niet, en tot het vertrek van de laatste klant, die precies de zelfde zorg en aandacht krijgt als de vorige 10 klanten die ik die dag heb gezien."

-"Ik ben er voor mijn klanten op hun belangrijkste levensmomenten. Of dat nu een bruiloft is, de verjaardag van een beste vriendin of zelfs om ervoor te zorgen dat ze zich klaar voelen om de wereld onder ogen te komen voor een begrafenis."

-"Klanten schreeuwen ons na als we achterop lopen, meestal omdat er een andere klant voor hen te laat kwam of omdat de klant niet eerlijk is over haar kleurgeschiedenis."

-"Ik werk in het weekend, 's avonds laat en heb in principe een beperkt sociaal leven, zodat mijn klanten er op hun best kunnen uitzien en we de kost kunnen verdienen."

-"Ik praat de hele dag en smeed zeer nauwe banden met mijn klanten, maar dat betekent als ik in huis kom, al mijn sociale energie heb opgebruikt en geen zin meer heb om met mijn vrienden of familie te praten."

-"Ik krijg niet de gebruikelijke "vakantiedagen" omdat mensen mij nodig hebben om zich mooi te voelen. Ik heb geen 9-to-5. Ik werk van de eerste tot de laatste klant zonder ooit zeker te zijn om hoe laat ik precies klaar ben.

-"Het leven van een kapster draait rond haar. Onze hersenen schakelen vootdurend over van wiskunde naar wetenschapen en van het sociale naar de psychologie en terug naar mijn klanten. Ik werk hard, fysiek, emotioneel en mentaal en zonder enige stilte."

-"Ik zit in een sector die het verdient de erkenning te krijgen dat we niet alleen kapster zijn. We zijn de mensen die vertrouwen boosten, zowel in goede als in slechte tijden en helpen de wereld aan te kunnen. Wetenschapper, kunstenaar, adviseur, scheikunde, tijdmanagementdeskundige, vriend, architect, diplomaat en transformator.
Ja, ik ben ontzettend trots te zeggen dat ik een kapster ben.